بین الملل سازی نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

 

در راستای بین الملل سازی نظام سلامت در واحدهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران تصمیم گرفته شد، تا شهر قدس بعنوان اولین شهرستان برای اجرای چارچوب عملیاتی مراقبتهای اولیه بهداشتی مصوب مجمع عالی سازمان جهانی بهداشت مورخ 2020 انتخاب گردد.

 

فایل کتابچه بین المللی سازی ارائه خدمات سلامت

                       

 

پرسشنامه بررسی وضع موجود نظام ارائه خدمات مشتمل بر 75 شاخص در 14 حیطه استراتژیک و عملیاتی تهیه ودر دو جلسه مورخ 4 و 10 مرداد ماه 1402 با حضور مد یران و کارشناسان ارشد حوزه معاونت بهداشت و امور بین الملل مورد بررسی، و تغییرات لازم اعمال گردید.

 

 

در تاریخ 25 مرداد ماه کارشناسان و مسوولین شبکه بهداشت و درمان شهر قدس با اهداف برنامه و مراحل اجرایی آن آشنا و پرسشنامه وضعیت موجود نظام سلامت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. کارشناسان و مدیران شبکه قدس به 5 تیم سه نفره تقسیم تا 2 خانه بهداشت و 19 پایگاه سلامت ضمیمه و غیر ضمیمه را مورد بررسی قرار داده و پرسشنامه ها را برای تجریه وتحلیل به مشاور طرح ارسال دارند. بررسی وضع موجود از تاریخ 4 شهریور آغاز و تا تاریخ 16 شهریور پایان خواهد پذیرفت.

 

 

در راستی آزمایی که مشاور طرح در تاریخ اول شهریور از واحدهایی که توسط کارشناسان مرکز بهداشت شهر قدس بعمل آورد صحت و کیفیت انجام بررسی مورد تایید قرار گرفت و برخی نکات را برای اصلاح ارائه خدمات مورد توجه مدیران شبکه و مرکز بهداشت شهرستان قرار داد.

 

 

این برنامه در هفته های آینده همچنان ادامه خواهد داشت و بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از بررسی وضع موجود، برنامه عملیاتی برای اصلاح نقاط ضعف بر پایه تجربیات موفق و نوآوریهایی که در شهر قدس اجرا گردیده، تنظیم خواهد شد.

بی تردید برنامه عملیاتی که توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهر قدس تهیه خواهد شد مورد حمایت ریاست محترم دانشگاه و معاونین ایشان قرار خواهد گرفت تا شبکه های بهداشت و درمان این دانشگاه یکی پس از دیگری بعنوان شبکه های نمونه نظام ارائه خدمات برای بازدید دانشجویان ،اساتید و مدیران داخل کشور و در آینده برای مدیران کشورهای علاقمند با همکاری سازمان جهانی بهداشت آماده گردند.

 

"کارگاه هم اندیشی با مراقبین سلامت پایگاههای تحت پوشش   18مهر 1402 "

 

 

بررسی اولیه از وضعیت ارائه خدمات در واحدهای بهداشتی درمانی شهر قدس نشانگر آن بود که جلب و تربیت رابطین سلامت، پوشش مادران باردار وارائه بموقع مراقبتهای سلامت به افراد مبتلا به بیماریهای غیر واگیر و سالمندان با چالشهایی روبرو می باشد

 

در راستای برنامه بین المللی سازی نظام ارائه خدمات بهداشتی در واحد های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، روز سه شنبه مورخ 1402/7/18 اولین کارگاه هم اندیشی مراقبین سلامت در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرقدس برگزار گردید، این کارگاه مطابق برنامه ریزی با هم اندیشی و مشارکت 19 نفر از مراقبین سلامت شاغل در پایگاهها و مراکز بهداشتی درمانی شهر قدس تشکیل گردید. هدف از بزگزاری این کارگاه کسب نظر از بهورزان و مراقبین سلامت بود که در خط مقدم نظام ارائه خدمات در مناطق شهری و روستایی بخدمت رسانی مشغول می باشند. بررسی چالش ها، راهکارها و نقش ارائه دهندگان خدمات در سه موضوع ذکر شده و با حضور تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت بهداشت و ستاد شبکه تشکیل گردید.

 

 

این کارگاهها متشکل از سه session  اصلی بود که  هر بخش در 60- 90 دقیقه برگزار گردید. ابتدا شرکت کنندگان به گروههای سه نفره تقسیم و برای پاسخ دادن به هر سوال 10 دقیقه فرصت داشتند تا با هم فکری سه سوال زیر را پاسخ دهند: چالشهای اصلی برنامه؛ راه حلهای عملیاتی محله محور و نقش و مسوولیت مراقبین سلامت در رفع موانع مشاهده شده

 

 

شرکت کنندگان پاسخهای کار گروه خود را بصورت خلاصه، مفید و خوانا  بر روی سه مقوا رنگی (10/ 15 سانتیمتر) با ماژیک ضخیم مرقوم نموده و مقواهای رنگی را با سوزن روی صفحه آگوستیک نصب نمودند. پاسخهای ارائه شده بشرح زیر جمع بندی گردید:

 

 

  1. 1- گسترش برنامه رابطین سلامت

 

 

سوال

 

اول

 

در محدوده خدمتی شما، چالشهای اصلی در برنامه رابطین سلامت کدامند؟

(بطور مثال: چرا تعداد رابطین کمتر از حد انتظار است؟ ومهمترین دلایل مشارکت و استقبال ناکافی مردم از این برنامه چیست؟)

 

سوال دوم

 

سه راه کار عملیاتی اصلی برای بهبود پوشش و کیفیت

مشارکت رابطین در برنامه های  اجتماعی/ بهداشتی/ رفاهی/

اقتصادی محله محور کدام است؟

 

سوال سوم

 

نقش شما در بهبود پوشش کمی و کیفی برنامه رابطین چه

خواهد بود؟بطور مثال: سه فعالیت اصلی (مهمترین و فوری ترین) اقداماتی که شما انجام خواهید داد کدامند ؟

 

 

1- گسترش برنامه رابطین سلامت

 

چالش ها

راهکارهای پیشنهادی مراقبین

نقش مراقبین سلامت در گسترش برنامه رابطین

  • مشغله زیاد مراقب سلامت و عدم فرصت جهت ارائه آموزش کافی به رابطین
  • درک مسئله از سوی مراقبین
  • مشغله خانوادگی رابطین
  • روابط عمومی ضعیف مراقبین
  • عدم همکاری همه جانبه مردم و مسئولین با رابط سلامت
  • واقع شدن پایگاه در منطقه تجاری
  • زندگی آپارتمان نشینی و محدود بودن رابطه ها
  • - عدم انگیزه رابطین

- توقع ارائه رایگان دارو ها

- عدم ارزش های مادی و معنوی قائل شدن برای رابطین

- درک نادرست مردم از سیستم بهداشتی

- سواد سلامت

-آموزش به رابطین

- نبودن فضای مناسب آموزشی

-عدم تخصیص اعتبار برای برنامه رابطین

- عدم موفقیت برنامه قبلی

- عدم اعتماد و اطمینان اجتماعی در بین مردم

 

  • آموزش منظم و مستمر رابطین
  • نوبت دهی و پذیرش بدون نوبت رابطین
  • شرکت دادن رابطین در مناسبت های مختلف
  • مشارکت دادن رابطین در فعالیت های برون بخش و درون بخش
  • برقراری ارتباط
  • فعال شدن سامانه پیامکی برای اطلاع رسانی به رابطین
  • دعوت از مسئولین مربوطه جهت حل مشکلات بهداشتی منتقله از رابطین
  • جذب رابط متخصص
  • برگزاری جشن ها و مراسم تقدیر از رابطین
  • شناسایی مراجعین به مرکز از نظر تحصیلات و علاقمندی
  • -ایجاد فضایی برای رابطین به همراه نماینده ای از ارگانهای مختلف شهر
  • دادن کارت شناسایی به رابطین
  • آموزش کافی از طرف مراقبین به مراجعین برای جذب رابط
  • نصب تراکت جهت جذب رابطین
  • ایجاد فضای مناسب آموزشی
  • برگزاری همایش برای کلیه رابطین شهر قدس
  • شفاف سازی خدمات
  • آموزش
  • امنیت شغلی
  • جذب رابط سلامت از بین افراد کلیدی
  • جذب رابط جدید توسط مراقبین سلامت و رابطین قبلی
  • شناسایی افراد علاقمند و باانگیزه جهت جذب رابط
  • توجه بیشتر به شناسایی افراد واجد شرایط
  • اطلاع رسانی پویا و فعال برای مثال از طریق خود رابطین
  • بالا بردن کیفیت خدمات رابطین
  • برنامه ریزی جهت برگزاری کلاس های آموزشی رابطین
  • همکاری همه جانبه با رابطین سلامت
  • اختصاص وقت کافی برای اجرای برنامه
  • برگزاری مراسم درون بخشی برای رابطین توسط مراقبین سلامت
  • همکاری رابطین در فعالیت  های  برونبخش

 

 

  1. 2- مراقبتهای مادران باردارو کودکان زیر 6 سال و افزایش پوشش تغذیه با شیر مادر

 

 

سوال اول

 

در محدوده خدمتی شما، چالشهای اصلی مراقبتهای مادران و کودکان کدامند؟ (بطور مثال

 

چرا پوشش خدمات مادران و کودکان از حد انتظار پایین تر است؟)

 

سوال دوم

 

سه راه کار عملیاتی اصلی برای بهبود پوشش و کیفیت مراقبتهای مادران و کودکان و افزایش

 

در صد تغذیه انحصاری با شیر مادر در محدوده جغرافیایی پایگاه محل خدمت شما کدامند؟

 

سوال سوم

 

نقش شما در بهبود پوشش کمی و کیفی مراقبتهای مادران و کودکان کدام است؟ بطور مثال

 

سه فعالیت اصلی (مهمترین و فوری ترین) اقداماتی که شما انجام خواهید داد چیست؟

 

3- افزایش پوشش کیفی مراقبتهای مادران باردار و کودکان زیر 6 سال و افزایش پوشش تغذیه با شیرمادر

 

چالش ها

راهکارهای پیشنهادی مراقبین

نقش مراقبین سلامت در بهبود پوشش مادران باردار

  • مراجعه به متخصص به علت ازدواج در سن بالا
  • نوع زایمان
  • باور های غلط رایج در خصوص مسائل بهداشتی
  • تمایل به مراجعه به بخش خصوصی
  • مراجعه به مطب های خصوصی به علت پایین بودن سطح خدمات
  • عدم هماهنگی دستورالعمل های بهداشت با پزشکان و متخصصین مربوطه
  • عدم ثبت صحیح در سامانه
  • منتظر ماندن جهت دریافت خدمات به مدت طولانی
  • شلوغی مراکز
  • عدم اعتماد به بخش بهداشت
  • عدم اطلاع از حضور ماما
  • عدم درک اهمیت مراقبین بعد از 18 ماهگی
  • عدم اعتماد و اطمینان اجتماعی در بین مردم
  • شناخت ناکافی ماما و مادر باردار از یکدیگر
  • عدم ایجاد اعتماد کامل مادر باردار به ماما برای ارائه خدمات
  • اطلاع رسانی از خدمات ارائه شده
  • اطلاع رسانی گسترده در سطح شهر به تفکیک نوع خدمت
  • بازآموزی عملی توسط کارشناسان مسلط به پروتکل ها
  • برگزاری با کیفیت کلاس های آمادگی زایمان
  • آموزش به مردم در خصوص رفع باورهای غلط
  • آموزش مزایای زایمان طبیعی
  • ارجاع به مشاور شیردهی و آموزش تغذیه انحصاری
  • راه اندازی سیستم ارجاع در نظام بهداشتی درمانی
  • اولویت بندی مراجعین باردار و کودکان
  • افزایش کیفیت خدمات
  • اختصاص دادن روزهای نسبتا خلوت به مادران باردار
  • ویزیت مادران باردار بر اساس بلوک بندی
  • افزودن خدمات برای مادران باردار  مثل واکسیناسیون آنفولانزا، سونوگرافی با تخفیف ویژه و...
  • آگاه کردن مردم در خصوص ارزش خدمات رایگان
  • فرهنگ سازی در مورد خدمات بهداشتی
  • حساس سازی مادران باردار و والدین کودکان
  • پیگیری مستمر
  • فراخوان

 

 

 3- بهبود کمی و کیفی مراقبتهای سالمندان و بیماران غیر واگیر

 

 

سوال اول

 

چالشهای اصلی مراقبتهای سالمندان و بیماران مبتلا به بیماریهای غیر واگی در محدوده

 

جغرافیایی محل خدمت شما کدامند؟ (بطور مثال چرا پوشش خدمات سالمندان و مبتلایان به

 

بیماریهای غیر واگیر از حد انتظار پایین تر است؟)

 

سوال دوم

 

سه راه کار عملیاتی اصلی برای بهبود پوشش و کیفیت مراقبتهای سالمندان و بیماران

 

مبتلا به بیماریهای غیر واگیر در محدوده جغرافیایی پایگاه محل خدمت شما کدامند؟

 

سوال سوم

 

نقش شما در بهبود پوشش کمی و کیفی مراقبتهای سالمندان و بیماران مبتلا به بیماریهای

 

غیر واگیر کدام است؟ بطور مثال سه فعالیت اصلی (مهمترین و فوری ترین) اقداماتی که

 

شما انجام خواهید داد چیست؟

 

 

3- بهبود کمی و کیفی مراقبتهای سالمندان و بیماران غیرواگیر

 

چالش ها

راهکارهای پیشنهادی مراقبین

نقش مراقبین سلامت در بهبود پوشش بیماران غیر واگیر و سالمندان

  • شلوغی مراکز بهداشتی
  • عدم حضور پزشک در پایگاه ها
  • فضای فیزیکی نامناسب
  • مراجعه به متخصص
  • مراجعه به بیمارستان به جای مراکز بهداشتی به جای دریافت دارو و امکانات بیشتر
  • نبود پزشک و کارشناس روان و تغذیه در پایگاه ها
  • نبود مکمل ها برای سالمندان
  • پایین بودن سطح سلامت در خصوص عوارض بیماری دیابت و فشار خون
  • بی سوادی، عدم دسترسی به گوشی و وابسته بودن سالمندان به فرزندان جهت همراهی به بهداشت
  • عدم اطلاع از خدمات
  • مسلط نبودن به زبان فارسی
  • عدم آشنایی با اهمیت بیماری های غیرواگیر
  • حضور روزانه پزشک در پایگاه ها
  • پیگیری های منظم و روزانه فراخوان
  • معرفی شخص ارائه دهنده خدمت به مراجعه کننده
  • حضور متخصص در مراکز
  • استانداردسازی نیرو جهت ارائه خدمات با کیفیت و افزایش شاخص کیفی مراقبت
  • ارتقاء تجهیزات، کمبود گلوکومتر، اشکال در کیت تست فیت، ترازوی نوزاد و دستگاه فشار سنج
  • همراهی و همدلی با سالمندان
  • غربالگری غیرواگیر و شناسایی بیمار
  • ارائه آموزش های بیشتر
  • انجام پیگیری و فراخوان

 

نتیجه بدست آمده از کارگاههای هم اندیشی همانطور که مورد توافق قرار گرفت بمورد اجراء گذارده خواهد شد. ضمنا مدیران و کارشناسان شبکه و

همکاران حوزه معاونت بهداشت دانشگاه با پایشهای حمایتگرانه خود بر اجرای برنامه نظارت خواهند داشت.

 

 

 

 

    برگزاری کارگاه آموزشی تسهیل گران بین الملل سازی نظام ارائه خدمات سلامت بر پایه چارچوب عملیاتی مراقبتهای اولیه بهداشتی

 

مکان: معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

زمان: 29 بهمن تا اول اسفند 1402

 

ارائه جامع و نسبتا کیفی خدمات سلامت و ظرفیت‌های موجود در مدیریت کلان و همچنین ساختار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران ایجاب می نمود تا مدیریت خدمات بهداشتی و همچنین مسائل مربوط به امور همکاری های بین المللی آن هر چه بیشتر مورد حمایت قرار گرفته و به سوی ایجاد عرصه های آموزشی برای بازدید مدیران و کارشناسان سایر کشورها پیش برده شود. به این منظور معاونین محترم روابط بین الملل و بهداشت دانشگاه در تابستان 1402 امکانات لازم برای ایجاد عرصه آموزشی مراقبتهای اولیه سلامت در شهر قدس را از طریق انجام بررسی وضع موجود در کلیه واحدهای ارائه خدمات بهداشتی و درمان سرپایی در 75 شاخص، تجزیه و تحلیل نتایج و تنظیم برنامه عمل بر اساس بومی نمودن چارچوب مراقبتهای اولیه سلامت پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت را مهیا نمودند.

 

نظر به اهمیت موضوع بین الملل سازی و نیاز به نیروی انسانی علاقمند، مطلع، جوان و آشنا با ساختار شبکه و نظام ارائه خدمات سلامت تصمیم بر آن گرفته شد تا تعداد یازده تن از کارشناسان شاغل در مراکز بهداشت شهر قدس، شهریار و شمال غرب تهران و معاونت بهداشت دانشگاه برای امر تسهیلگری انتخاب و با وظایف خویش در این کارگاه آموزشی کوتاه مدت آشنا گردند.

 

 

این کارگاه با سخنان جناب آقای دکتر ملکی قائم مقام و مدیر توسعه روابط بین الملل معاونت و پردیس بین الملل دانشگاه در خصوص اهمیت تبادل دانش با دنیا آغاز و تاکید نمودند که دانشگاههایی می توانند با حفظ بهره وری خود همچنان در صحنه رقابت باقی بمانند که به طور مستمر دانش تولید نموده، آن را سازماندهی، و در دنیا بین دانشگاهها، موسسات تحقیقاتی و علمی تبادل نمایند و همچنین در محصولات و خدمات خود به کار گیرند.

در ادامه ایشان در خصوص تبادل دانش و اهمیت چرخه عمردانش برای شرکت کنندگان توضیح دادند که حلقه تبادل دانش (Knowledge Exchange) اهمیت حیاتی دارد. در حقیقت اگر دانشی که در سازمان خلق شده، به خوبی سازماندهی شده باشد، اما به هر دلیلی  تبادل نشود، نابود می گردد. ایشان فرمودند تفاوت انتقال و تبادل دانش بشرح زیر می باشد:

  • اصطلاح انتشار و یا انتقال دانش زمانی بکار می‌رود که دانش یا اطلاعات از سمت فرستنده به گیرنده ارسال شده و دریافت‌کننده نسبت به فرستنده هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. (ارتباط یکطرفه)
  • اما در تبادل دانش، فرآیند پیچیده‌تر است و ارتباطی دو طرفه ایجاد می‌شود؛ بدین معنی که نقش بین فرستنده و گیرنده در تبادل دانش و اطلاعات، عوض می‌شود و ارتباطات بعدی بر اساس واکنش‌های دریافت‌کننده و ارسال‌کننده دانش و اطلاعات تعیین می‌شود. این امر یادگیری طرفین را به دنبال دارد. (ارتباط دو طرفه)

 

در ادامه ایشان تاکید نمودند که اقتصاد دانش محور به طور مستقیم مبتنی بر تحصیل، تولید، توزیع و به کارگیری دانش در تمامی فعالیت های اقتصادی است. در حال حاضر دست یابی به اقتصاد دانش محوراز الزامات همه کشورها در دنیاست. در این راستا یکی از راهبردهای موفق ، تشکیل و گسترش تبادل دانش با تشکیل کریدورهای علم و فناوری و بین المللی سازی است.

 

خلاصه محورهای اصلی فعالیت بین الملل  سازی که به تفصیل توسط جناب آقای دکتر ملکی توضیح داده شد بشرح زیر می باشد:

  1. -   شناسایی توانمندی ها و نیازهای داخلی
  2. -   شناسایی توانمندی ها و نیازهای خارجی
  3. -   ایجاد پل ( دیپلماسی علمی - آموزشی سلامت محور)
  4. -   نظارت بر تداوم و پایداری پل رابط توانمندیها و نیازهای داخلی و خارجی

در ادامه جناب آقای دکتر چینی چیان معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه فرمودند: در دانشگاه های علوم پزشکی دو معاونت بهداشت و درمان از ساختار متفاوتی  برخوردارند.  به همین دلیل درمعاونت بهداشت بیشتر به سمت اجرایی شدن و ارائه خدمات پیش می رویم. در این راستا با توجه به تجارب موفق معاونت بهداشت در ارائه خدمات بهداشتی برنامه بین الملل سازی یکی از اولویت های معاونت بهداشت قرار داده شد. یکی از ارکان اصلی این فرآیند داشتن نیروی انسانی توانمند می باشد که امکان دستیابی این حوزه را به اهداف بین الملل سازی امکان پذیر می سازد. به همین منظور این کارگاه سه روزه برای آشنایی اولیه شرکت کنندگان با الفبای بین الملل سازی تشکیل شده است که انشالله در آینده با توجه به نیاز کارگاه های تکمیلی برگزار خواهد شد.

 

 

خلاصه سخنرانیها

  1. آشنایی با اسناد بین المللی و تعهدات جهانی ((UHC, SDG, PHC/ Alma Ata & Salaleh declaration: دکتر علی نعمتی معاون پژوهشی پردیس بین الملل

دکتر نعمتی به تاریخچه اجرای برنامه سلامت با هدف دستیابی به سطحی از سلامت برای همه مردم که بتوانند نقش اجتماعی و اقتصادی در زندگیشان داشته باشند را مطرح و به توضیحات کافی در مورد (1) مراقبت های اولیه بهداشتی (2) اهداف توسعه هزاره Millennium Development Goals (MDGs) و (3) اهداف توسعه پایدار Sustainable Development Goals (SDGs) پرداختند. ایشان تاکید نمودند که مراقبت های اولیه سلامت هنوز یکی از  مسیرهای دستیابی به پوشش همگانی سلامت می باشد و سه عنصر اصلی مراقبت های بهداشتی اولیه را بشرح زیر بر شمرد:1- مراقبت های یکپارچه سلامت با تمرکز بر مراقبتهای اولیه سلامت و کارکرد های اساسی سلامت عمومی 2- توانمند سازی مردم و جامعه 3-فعالیت و سیاست ایجاد هماهنگیهای بین بخشی.

 

رویکردی جدید که سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان مراقبت های یکپارچه مردم محور بیان داشته است به این نکته تاکید می نماید که مردم و جامعه در مرکز و هدف اصلی ارائه خدمات می باشند و نقش و مشارکت مردم در اجرای مداخلات و برنامه ها تاکید دارد.

 

 

دکتر نعمتی تاکید نمود که سیستم های بهداشتی در کلیه کشورها باید PHC گرا باشند و علاوه بر بهبود دسترسی و کارایی، بر کیفیت مراقبت های اولیه سلامت تمرکز شود. همچنین ساختار مناسب برای ارائه مراقبت های اولیه سلامت بویژه ادغام بیماری های غیرواگیر و مراقبت های بهداشت روان و تقویت بسته های خدماتی موجود و تقویت عملکردهای اساسی بهداشت عمومی - ارتقاء، پیشگیری، حفاظت، آمادگی و نظارت و بالاخره ایجاد محیط مناسب برای هماهنگیهای بین بخشی را به عنوان بخش جدایی ناپذیر مراقبت های اولیه سلامت در نظر گیرند.

 

 

  1. آشنایی با عمده سازمانهای بین المللی: دکتر محمد آسایی مشاور ریاست پردیس بین الملل دانشگاه

ایشان ضمن معرفی سازمان ملل و مراجع تصمیم گیری آن به وظایف و مسوولیتهای هر یک پرداخت. ایشان جایگاه سازمان جهانی بهداشت بعنوان یک سازمان فنی و ویژه در مقایسه با صندوق کودکان سازمان ملل (UNICEF)  و صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) بعنوان سازمانهای تامین کننده منابع مالی از محل کمکهای خیرین یا هدیه کنندگان منابع مالی را مشخص نمود. توضیح در مورد اهداف توسعه پایدار و مقایسه برخی از شاخصهای عمده  Sustainable Development Goals در شش منطقه بهداشت جهانی نشانگر آن بود که توفیق در شاخصهای سلامت همگی بستگی به میزان دسترسی کشورها به منابع مالی، سواد و ساختار جمعیتی آنان دارد.

 

آشنایی با مراکز آموزشی- تحقیقاتی، بیمارستانها و دانشگاهها بعنوان مراکز همکار با سازمان جهانی بهداشت  WHO Collaborative Centers  و شرایط درخواست برای عضویت در این گروه مراکز که دارای اعتبار بین المللی خواهند شد قسمت دیگر بحث آقای دکتر آسایی بود. عمده برنامه های مورد توجه صندوق کودکان سازمان ملل UNICEF  و صندوق جمعیت سازمان ملل  UNFPA به تفصیل مطرح گردید. 

 

  1. معرفی نظام ارائه خدمات سلامت در ج ا ایران (شبکه های بهداشتی درمانی کشور) : دکتر محمد آسایی

این سخنرانی با نشان دادن تصویری از سه بنیانگذار نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور: استاد دکتر حسین ملک افضلی و زنده یاد استاد دکتر کامل شادپور و زنده یاد دکتر سیروس پیله رودی آغاز گشت. سه بزرگواری که تمام وقت و انرژی خود را طی سالیان گذشته از دهه 60 در اختیار استقرار نظام پویای شبکه قرار دادند.

 

سیاستهای مورد تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل: الویت پیشگیری بر درمان، الویت درمان سرپایی بر بستری و الویت نقاط محروم به مناطق برخوردارراه را برای اجرای نظام شبکه باز نمود. اصول، سطوح و اجزاء شبکه به روشنی و کامل در قالب مکعب  PHC توضیح داده شد. شکل گیری و گسترش شبکه های بهداشتی درمانی کشور و ایجاد اولین خانه بهداشت در روستای چنقرانلوی پل آذربایجان غربی در آبان 1352 در اسلایدی به نمایش در آمد. ساختار نظام شبکه و وظایف سطوح مختلف نظام ارائه خدمات و روش تعیین محل استفرار خانه بهداشت و روستاهای اقماری (موافق با روند حرکتی مردم) از جمله مسایلی بود که تسهیل گران می بایست با آن آشنا شوند تا سابقه نحوه برنامه ریزی و شکل گیری نظام شبکه را فرا گیرند. در ادامه ایشان به مزایای سطح بندی خدمات پرداخته و حاصل اجرای نظام شبکه و روند بهبود شاخصهای مرگ مادران، نوزادان و کودکان زیر 5 سال از سال 1985 تا 2023 را در دو اسلاید بنمایش آورده که همگی موید حقانیت و موفقیت نظام شبکه می باشد

 

 

 

در پایان این سخنرانی ضمن انجام یک کار گروهی از شرکت کنندگان خواسته شد تا در گروههای دو نفره لیست مهمترین چالشهایی که در نظام شبکه تجربه نموده اند را بر روی مقواهای رنگین یادداشت و به طریقی که در تصویر مقابل مشاهده می گردد به بحث و تبادل نظر پرداختند. این تمرین باعث خواهد شد تا شرکت کنندگان در آینده نیز چالشهای اجرای برنامه های مرتبط با نظام ارائه خدمات را مورد توجه، مشورت و چاره جویی قرار دهند.

 

 

  1. بازدید از شبکه بهداشت و درمان شهر قدس در روز دوم کارگاه انجام و با خوش آمد گویی ریاست شبکه آقای دکتر میرشریفی آغازگردید، ایشان از بازدید کنندگان درخواست نمود تا مشکلات و کمبودهایی که در واحدهای مورد بازدید مشاهده می نمایند را براحتی در جلسه بعد از ظهر مطرح نمایند. شرکت کنندگان پس از آشنایی با روش و مراحل اجرای برنامه بین الملل سازی که توسط آقای دکتر آسایی توضیح داده شد به دو گروه کاری تقسیم و واحدهای زیر را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

 

 

 

 

 

 

 

  1. فن برقراری ارتباط : دکتر احمد احمدی معاون بین الملل دانشگاه مجازی

اقای دکتر احمدی در یک برنامه 90 دقیقه ای بصورت دو طرفه با کلامی شیوا، ساده و قابل فهم موضوع ارتباطات را با زمان اندکی که در اختیار داشتند مطرح نمودند. تعاریف و فرآیند ارتباطات  و اهمیت

تاثیر گذاشتن بر روی رفتار افراد،  شرایط ارتباط موثر را به تفصیل توضیح دادند. ایشان اضافه نمودند که ٧٥% از اوقات زندگی صرف ارتباطات می شود. شرط لازم برای ایجاد روابط سالم و رضایت بخش با دیگران و رفع مسایل و مشکلات ارتباطات صحیح و بجا بوده و ارتباط تنها وسیله انتقال اطلاعات به دیگران و از سوی دیگر دریافت اطلاعات از دیگران است. از سوی دیگر ارتیاطات تنها وسیله انتقال عواطف و احساسات به دیگران بوده و بسیاری از آسیبهای فردی و اجتماعی ریشه در ارتباط ناسالم دارند ایشان مهارت را بکارگیری بخش کوچکی از دانش با معارف در عمل با سرعت و دقت مطلوب تعریف نموده و اضافه نمود که کسب مهارت باید منجربه تغییرعادت رفتاری شود. در ادامه سطوح ارتباطات انسان با انسان و انواع ارتباطات را مطرح و تقسیم افراد از نظر ارتباطی به چهاردسته زیر تقسیم نمود: افراد دیداری، شنیداری، همجواری یا احساسی و زبانی.

 

 

 

  1. بازاریابی و برند سازی: دکتر دکتر روح الله زابلی هیات علمی دانشگاه بقیه الله

آقای دکتر زابلی در یک بحث گروهی از شرکت کنندگان خواست تا برداشت خود را در مورد تعریف و انواع برند بر روی کاغذ نوشته و سپس کاغذها را بنمایش و بحث گذاشته شد. در ادامه ایشان تعریفی کلاسیک از برند داشت: "استفاده از نام، طرح، نماد یا ترکیبی ازعناصری که یک سازمان برای کمک به تمایز محصولات خود از رقابت استفاده می کند". ایشان فرایند ایجاد یک برند از بین انواع برندها را برندسازی و عملیات پیرامون ان را برندینگ معرفی و به برند خدمت و دلایل اهمیت برند سازی در بهداشت و برندسازی در خدمات بهداشتی پرداخت.

 

  1. پانل نکات اساسی که باید در تسهیل گری رعایت نمود: این پانل با حضور خانم دکتر گشتایی، آقایان دکتر آسایی، دکتر نعمتی و دکتر چینی چیان با هماهنگی سرکار خانم مهسا شیری برگزار گردید که آخرین بخش برنامه کارگاه بود. در پایان شرکت کنندگان گواهی شرکت 20 ساعت در کارگاه سه روزه را به امضاء معاونین محترم بین الملل و بهداشت دریافت نمودند.

 

نتایج ارزشیابی کارگاه:

  1. از مکان برگزاری کارگاه رضایت داشتم:91% موافق یا کاملا موافق
  2. طول دوره (سه روز) برای برگزاری کارگاه بدرستی برنامه ریزی و با اهداف برنامه همخوانی داشت: 91% موافق یا کاملا موافق
  3. مطالبی که انتظار داشتم در برنامه سه روزه برای شروع این همکاری گنجانیده شده بود: 91% موافق یا کاملا موافق
  4. برگزار کنند گان امکان اظهار نظر و سوال کردن را برای شرکت کنندگان فراهم می نمودند: 91% موافق یا کاملا موافق
  5. مدیریت زمان توسط برگزار کنندگان بخوبی مورد توجه قرار گرفت: 82% موافق یا کاملا موافق
  6. اهداف دوره و آینده قابل انتظار از آموزش تسهیل کنندگان به روشنی بیان گردید: 91% موافق یا کاملا موافق
  7. پذیرایی در طول سه روز مناسب بود: 73% موافق یا کاملا موافق
  8. ایاب و ذهاب به فیلد ارائه خدمات (شهر قدس) بدون مشکل مدیریت شد: 27% موافق یا کاملا موافق و 55% مخالف یا کاملا مخالف و 18% ممتنع
  9. در پایان دوره مطالب آموزشی/ اسلایدها در اختیارتسهیل گران قرار گرفت: 100% موافق یا کاملا موافق

 

برخی از مقالات، کتب و نوشته های معتبر سازمان جهانی بهداشت در زمینه مراقبتهای اولیه سلامت، اهداف توسعه پایدار، دستیابی به پوشش همگانی، گزارشات و توافقنامه های مرتبط کشورها بصئرت الکترونیک در اختیارشرکت کنندگان قرار گرفت. 

 

 

بین الملل سازی در نظام ارائه خدمات سلامت

 

 

بین المللی شدن دانشگاه، پدیده و سیاستی پیچیده و چند بعدی است که تحقق آن در اقلیم ها بافت ها و ساختارهای سیاسی- اجتماعی مختلف الزامات و شرایط عام و ویژه ای را می طلبد.

وندی واتز(1992): بین المللی شدن را "هر نوع تلاش منظم و برنامه ریزی شده ای می داند که دانشگاه را موظف به پاسخگویی به الزامات و چالش های ناشی از جهانی شدن اجتماعات، اقتصاد و بازار کار می کند"

بعد بهداشت در بین المللی شدن در سال های اخیر با توجه به حوادث و همگیری های جهانی، توجه ویژه تمامی مردم و کشورها و سازمان های جهانی را به خود جلب کرده است. در دانشگاه نیز با توجه درک درست چند بعدی بودن بین المللی شدن برنامه ی جامعی تنظیم شده است که در همه ابعاد پروژه هایی آماده ودر حال اجرا می باشد. در همین راستا با همکاری بسیار قوی و منظم با معاونت بهداشت و استفاده از تجارب اساتید گرانقدری چون دکتر آسایی، طرحی تحت عنوان بین الملل سازی نظام ارائه خدمات سلامت در بخش بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران  برنامه ریزی شده است که طی آن یکی از مناطق تحت پوشش دانشگاه با الزامات و چالش های جهان که توسط WHO رصد می شود به صورت نمونه طی یکسال بین المللی خواهد شد.

در این برنامه ضمن افزایش مهارت های همکاران در پاسخگویی استاندارد به جامعه هدف، تمرینی خواهد شد برای تشکیل تیم های بین المللی در ارائه خدمات بهداشتی، این تیم ها ظرفیت خدمات رسانی بهداشتی ایران را به جامعه جهانی افزایش داده و فرصت های همکاری در صورت نیاز اجتماعات و بازار جهانی را به وجود خواهد آورد. امید است با توجه به نیاز جامعه جهانی در خدمات بهداشت محور در سلامت، در کنار ارائه خدمات درمان و تجهیزات و دارو، مهارت های این بعد از ارائه خدمات را نیز بسیج کرده و حضور جهانی فعال تری را تجربه کنیم.

 

اولین جلسه بین‌المللی‌سازی بخش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

 

 

اولین جلسه بین‌المللی‌سازی  بخش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور جناب آقای دکتر آسایی اردکانی مشاوروزیر سابق بهداشت و رئیس سابق دفتر بهداشت جهانی در پاکستان، جناب آقای دکتر مسعود ملکی قائم مقام معاونت بین الملل دانشگاه ، مدیران و روسای گروهها و کارشناسان معاونت بهداشت در تاریخ 3 مرداد 1402 در سالن اجتماعات معاونت بهداشت برگزار گردید

 

 

 

مختصری در رابطه با سوابق و رزومه دکتر آسایی

 

دکترمحمد آسایی اردکانی دارای درجه دکتری پزشکی عمومی و  MPH از اسکاتلند متولد 22 بهمن 1334 کار خود را در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور در سال 1361 در استان یزد آغاز و تا سال 1370 در این استان در سمتهای مختلف مدیریتی از جمله رییس مرکز بهداشت شهرستانهای تفت و یزد و معاون بهداشتی دانشگاه مشغول انجام وظیفه بوده است. پس از طی دوره MPH در سال 1372 دکتر آسایی بسمت مدیر کل شبکه های بهداشتی درمانی کشور، مدیر کل بهداشت خانواده و قائم مقام معاون بهداشتی منصوب و از سال 1379 تا 1397 (بمدت 18 سال) در سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در سمتهای مختلف مشغول بکار گردید. آخرین سمت دکتر آسایی قبل از بازنشستگی از  WHO  رییس دفتر بهداشت جهانی در پاکستان بود. ایشان از فروردین 1397 بعنوان مشاور عالی وزیر بهداشت منصوب و در تاریخ اول اردیبهشت 1400 به افتخار بازنشستگی نائل گردید. نامبرده دارای مقالات، کتب و نشریات مختلفی است که در ژورنالها و مجلات معتبر علمی داخلی و بین المللی به چاپ رسیده است.

Template settings