رتبه بندی
به معنای شناخت جایگاه یک موسسه در مقایسه با سایر موسسه های آموزشی است. رتبه بندی دانشگاهی در واقع سنجش دانشگاه ها و موسسات آموزشی براساس ترکیبی از شاخص ها و ارائه فهرست رتبه بندی شده از اسامی آنهاست.
معیارهای کلی رتبهبندیهای دانشگاهی
موسسات از سیستمهای ارزیابی متفاوت و معیارهای متنوعی برای رتبه بندی دانشگاه ها استفاده می نمایند.پنج معیار کلی پژوهشی، آموزشی، وجهه بین المللی، امکانات و فعالیت های اجتماعی- اقتصادی در این ارزیابی سنجیده می شود. این معیارهای کلی هر کدام دارای زیرشاخصهایی با وزنهای متفاوت هستند. شاخصها به دو دستهی کیفی و کمی تقسیم میشوند و مواردی از قبیل هیات علمی ، دانشجویان، فعالیتهای علمی پژوهشی، کیفیت آموزشی، نوآوریها، جوایز، ارتباطات بین المللی، تولیدات علمی، درآمدها، تسهیلات و تجهیزات فیزیکی و غیره را مورد سنجش قرار میدهند. وزن معیارها بر اساس اهمیتی که در سیستمهای رتبهبندی جهانی دارند با نظر کارشناسی مجریان طرح و با مشورت با افراد صاحب نظر تعیین می گردد. برخی موسسات نیز وضعیت وب دانشگاهها را بر اساس شاخصهای خاص وب سنجی مورد ارزیابی قرار میدهند
وظایف واحد رتبه بندی
مهمترین موسسات رتبه بندی :
(THE) Times Higher Education
QS (Quacquaralli Symonds)
ARWU (Shanghai) Academic Ranking World University
SJR (SC imago Journal & Country Rank)
URAP (University Ranking by Academic Performance)
ISC (Islamic World Science Citation Center)
Webometrics
CWTS Leiden (Center for Science and Technology Studies)