اهميت رتبه بندي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور
آشنايي با شاخصها و روشهاي مختلف رتبهبندي و نحوه ارزشيابي از آنها در سطح بينالمللي به برنامهريزي بهتر و ارتقا رتبه دانشگاهها کمک خواهد کرد. در سطح بينالمللي تاکنون بيش از 25 روش رتبهبندي متفاوت ارائه شده است که از مشهورترين آنها ميتوان به رتبهبندي تس (Thomson)، شانگهاي (Shanghai)، کيواس (QS)، پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، يورپ (URAP) و لايدن (Leiden) اشاره کرد.
صرفنظر از ديگاههاي متفاوت (مثبت يا منفي) در خصوص رتبهبندي، بايد در نظر داشت که کيفيت واژهاي است وابسته به ذهن و رتبهبندي کيفيت بايد در پرتو هدفهاي دانشگاه و نظام آموزشي و پژوهشي انجام شود. از مزاياي آن آگاهي از موقعيت دانشگاه در مقايسه با ديگر دانشگاههاي همتاست. دانشگاههاي طراز اول، دانشگاههاي هستند که از طريق انجام تحقيقات علمي در توسعه و پيشرفت دانش مشارکت قابل توجهي داشته و داراي اعضاي هيئت علمي تمام وقت با رتبههاي بالا، آزمايشگاههاي مجهز و مناسب، کتابخانههاي تحقيقاتي کارآمد و زيرساختهاي پشتيبان هستند. که براي دانشجويان در انتخاب دانشگاه محل تحصيل و براي فعاليت دانشگاه در سطح بينالمللي موثر است.
با توجه به اينکه ارتقاء رتبه دانشگاه و توسعه همکاريهاي بينالمللي مستلزم داشتن برنامههاي مدون ميباشد اداره رتبهبندي معاونت بينالملل در صدد دستيابي به شاخصهاي مدون بومي است که اين امر با همکاري و همراهي تمامي واحدهاي تابعه دانشگاه امکان پذير ميباشد. همچنانکه در طي برنامه اجرايي 6 ماهه گذشته در خصوص جمع آوري اطلاعات از واحدها اين همکاري انجام شده و جا دارد که از همه همکاران تشکر نماييم. نتايج آن نيز بزودي در قالب ارزيابي داخلي دانشگاه ارائه خواهد شد.
آذر اسلامي - کارشناس مسئول اداره رتبه بندي دانشگاه
گردآوري، تنظيم و درج خبر: داود زنگنه، کارشناس دانشجوييفرهنگي و روابطعمومي معاونت بينالملل