نتايج نهايي رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام
نتايج نهايي رتبه بندي دانشگاههاي کشورهاي اسلامي از سوي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام اعلام گرديد. بر طبق اين گزارش، دانشگاه تهران رتبه نخست را در بين دانشگاههاي جهان اسلام کسب کرده است و دانشگاه تربيت مدرس به عنوان دومين دانشگاه برتر در حوزه علوم پايه در بين دانشگاههاي کشور معرفي شد. از 34 دانشگاه علوم پزشکي کشور که مورد بررسي قرار گرفته اند دانشگاه علوم پزشکي ايران در جايگاه هفتم قرار دارد. البته بايد توجه داشت که در سطح کشورهاي جهان اسلام، از دانشگاههاي علوم پزشکي کشور ، تنها دانشگاه علوم پزشکي تهران در صدر قرار گرفته و امتياز قابل طرح و ارائه اي داشته است.
شاخصهاي مورد استفاده در اين نظام با سياستهاي کلان علم و فناوري منطبق بوده و علاوه بر در نظر گرفتن نيازهاي بومي کشور، مرجعيت علمي در بين کشورهاي اسلامي و جهان را نيز در بر دارد.رتبهبندي دانشگاههاي کشورهاي اسلامي از چهار معيار اصلي مرجعيت علمي، ديپلماسي علمي، توليد علم و فعاليتهاي اقتصادي تشکيل شده که با نظام رتبه بندي قبلي در پايگاه استنادي علوم جهان کاملاً متفاوت است.پايگاه استنادي علوم جهان اسلام تمامي اطلاعات براي محاسبه جايگاه هر دانشگاه را از پايگاههاي معتبر بينالمللي استخراج کرده است.
از معيارهاي قابل تامل اين نظام رتبه بندي، ديپلماسي علمي است. امروزه همگام با رقابتهاي سياسي و اقتصادي، بازار رقابتي در حوزه آموزشي به ويژه آموزش عالي در جهان گسترش يافته و حضور سرمايه در بازار آموزشي و علم و جابهجايي مغزها همچون تحرک و جابهجايي سرمايهها اهميت زيادي پيداکرده است بهطوريکه کشورهاي مختلف در حال برنامهريزي براي جذب بيشتر سرمايه و دست آوردهاي علمي هستند.
در اين خصوص دانشگاه علوم پزشکي ايران نيز فعاليت هاي خوبي را در سال جاري انجام داده است. با وجود براين، نتايج نشان مي دهد که بايستي تلاش کرد تا ضمن شفاف نمودن اهداف پيش رو و استفاده از ظرفيت هاي موجود و ايجاد و ارتقاء بين المللي سازي دانشگاه، ارتباطات بين المللي را براساس اولويت هاي دانشگاه دنبال نمود. درواقع، نگرش بينالمللي سازي در دانشگاه و پشتوانه علمي و اخلاقي اعضاي هيئتعلمي و همکاران در بخشهاي مختلف دانشگاه زمينه ساز تعاملات آموزشي و پژوهشي خواهد بود.
نکته ديگري که مي توان به آن اشاره کرد در مورد کاربردي بودن پژوهش ها است. هر چند توليد مقالات از شاخص هاي اکثر نظام هاي رتبه بندي علمي و معتبر جهاني است اما بايستي توجه نمود که صرف توليد مقاله نمي تواند ملاکي براي پيشرفت باشد و اين تفاوت اصلي بين دانشگاههاي معتبر و ممتاز با ديگر موسسات آموزشي در سطح بين المللي است. لذا، از مسئولين دانشگاه انتظار مي رود تا در اين رابطه اهداف خاص و مرتبط را در دستور کار قرار بدهند.