گفتگوی اختصاصی با دکتر مهدی مقتدائی معاون و رئیس پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با طرح " شناسنامه سلامت" دانشجویان بین الملل

 

دراین زمینه دکتر مهدی مقتدائی در گفتگو با روابط عمومی معاونت بین الملل طی مصاحبه ای به تشریح این طرح پرداخت:

 

1 چرا این موضوع برای دانشجویان و دانشگاه مهم است ؟

دکتر مقتدائی : با توجه به اهمیت توسعه و رشد کیفیت آموزش و در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه در قبال زیست دوران دانشجویی و همچنین با در نظر گرفتن اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران بیشترین شمار نودانشجو و دانشجویان شاغل به تحصیل خارجی را در سطح دارد و همچنین با در نظر گرفتن سیاست‌های مصوب در خصوص بین‌المللی کردن دانشگاه، سیاست های وزارت بهداشت و دانشگاه نسل سوم و متعاقب آن جذب دانشجویان از دیگر کشورها وبا توجه به دوری از خانواده و وطن بررسی و بهبود وضعیت سلامت جسم و روان دانشجویان برای رسیدن به این هدف حائز اهمیت خواهد بود.

.

2 – برای سلامت دانشجویان در این پروژه چه ساختاری در نظر گرفته شده است؟

دکتر مقتدائی : براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزانه 40 دانشجو بین‌الملل از نظر شاخص‌های سلامت روان و جسم غربالگری و نتایج در شناسنامه سلامت دانشجویان ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: بدین‌ترتیب همه دانشجویان بین‌الملل از طریق پرسشنامه 3 زبانه( زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی ) با زبان اصلی خود در بخش خوداظهاری به پرسش‌های مربوطه پاسخ می‌دهند و در ادامه مراقبان سلامت معاینات لازم را برای کنترل فشارخون، اندازه‌گیری BMI، چک قند خون، سنجش قدرت شنوایی و بینایی انجام می‌دهند.

در نهایت پزشک معاینات فیزیکی را انجام داده و در صورت لزوم برای پیگیری‌های بیشتر پس از ثبت اطلاعات در فرم ارجاع به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

 

3 –چه حوزه ای از دانشگاه در این پروژه مشارکت دارند؟

دکتر مقتدائی: این طرح توسط معاونت دانشجویی-فرهنگی معاونت بین الملل و با همکاری اداره سلامت، معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه با بهره گیری از ظرفیت داخلی دانشگاه با حضور متخصصان در حوزه پزشکی، روانشناسی و ... به اجرا در آمد.

 

4 –آیا بابت این خدمات هزینه ای ازدانشجویان دریافت میشود؟

دکتر مقتدائی: این طرح با توجه به اهمیت سلامت جسم و روان نودانشجویان و دانشجویان بین الملل پایه گذاری شده است لذا در جهت ارتقا رشد و توسعه ی کیفیت فضای آموزشی و همچنین بالا بردن رتبه علمی دانشگاه در سطح بین الملل کلیه خدمات به صورت رایگان ارائه می­شود.

5 –دست آورد های پروژه چه خواهد بود؟

دکتر مقتدائی: از مهمترین دست آورد هایی که می­توان به آن اشاره کرد، آشنایی با بیماری های زمینه ای دانشجویان از بعد فیزیکی و همچنین احصاء بیماری های روحی و روانی آنها و مهمتر از آن ایجاد نقشه راهی در جهت ارتقا و بهبود مشاوره تحصیلی به دانشجویان و انتقال تجربه از اجرای این طرح به سایر دانشگاه ها

6 – زمانبندی اجرای این برنامه به چه صورت خواهد بود؟

دکتر مقتدائی: اجرای این برنامه از امروز 16 بهمن 1402 کلید خورد و تا اردیبهشت 1403 ادامه خواهد داشت

 

ایشان همچنین در پایان از زحمات  کلیه دست اندرکاران در عملیاتی شدن این پروژه صمیمانه تقدیر و تشکر کردند.

Template settings