چرا "شاخه دانشگاه ایران در افریقا"

چرا غنا؟

 

 

پروژه " راه اندازی شاخه دانشگاه در غنا " باعث ایجاد سوالاتی در ذهن افراد فرهیخته، دلسوز و علمی ایران شده است که عمدتا ناشی از کمبود اطلاعات ایشان می باشد ، که در ادامه برای روشن شدن موضوع و قضاوت درست مطالبی بیان می گردد.

1-بین المللی شدن دانشگاه دوسویه دارد ، ورود دانش های جدید به داخل از کشورهای توسعه یافته و صدور توانایی های علمی کشور به کشور های ضعیف تر سطح دانش کشور ما به اندازه ای است که قاره آفریقا و حتی بخشی از آسیا و آمریکای لاتین به این دانش نیاز دارند وتقاضا و تمایل دارند با ارتباط با ایران و دانش ایرانی سطح علمی خود را رشد دهند.

2- صادرات دانش مدتهاست به عنوان یکی از منابع درآمدی خوب و کم مانع و بی دردسر و با ارزش افزوده فراوان در دنیا مطرح است.

 گاهی درآمد حاصل از آن با صادرات ذخائرومواد خام برابری می کند .

3- " صادرات دانش " تحت هیچ تحریمی قرار نمی گیرد و امکان دخالت کشورهای دیگر برای ممانعت از آن کمتر می باشد .

4- صدور دانش پزشکی ایران باعث رشد صادرات خدمات جانبی سلامت از جمله، درمان و دارو و تجهیزات پزشکی تولیدی ایران خواهد شد .

5- آفریقا مدتهای مدیدی است که بازار کشورهای توسعه یافته بوده و از خدمات دانش و درمانی آنها به صورت خرید خدمت، استفاده می کند. ورود به آفریقا با وجود رقبای قدیمی همانند انگلیس ، فرانسه ، پرتغال و ... آسان نمی باشد . نگاه ایران به آن قاره نگاه کمک بلاعوض نمی باشد ، بلکه  به آن قاره به  عنوان بازار مناسب فروش خدمات دانش پزشکی نگریسته می شود .

6- برعکس تصورعامه ، آفریقا فقیر نیست اما توزیع ثروت در آن قاره عادلانه نمی باشد، لذا مثل سایر کشورهای دنیا ، دارای اقشار ثروتمند والبته دانش دوست است، که حاضرند برای کسب علم و دانش هزینه نمایند و از این طریق به  افزایش ثروت وکسب درآمد می پردازند .

7- غنا در غرب آفریقا ، مرکز علم و آموزش است . غرب آفریقا شامل نزدیک به 15 کشور می باشد که ارزانترین راه برای افزایش دانش  را سفر به کشور غنا می دانند . لذا معتبرترین دانشگاههای دنیا در غنا شعبه دارند . این موضوع توسط کارشناسان وزارت بهداشت ایران بررسی و مورد تائید قرار گرفته و البته متعجب نیزشده اند.

8- بودجه ریزی پروژه غنا و شکل ساختاری آن نیز به گونه ای طراحی شده است که از سال اول برای راه اندازی ، هیچ هزینه ای دانشگاه ایران نمی پردازد و با بهره گیری از فضای فیزیکی و امکانات موجود دانشگاه اسلامی آن کشور تا 3 سال تمامی هزینه ها بعهده ایشان می باشد و تامین اساتید و تهیه کوریکلوم های آموزشی با دانشگاه ایران می باشد.  طی این 3 سال درآمد کاملا متعلق به دانشگاه ایران می باشد .

9- طبق بررسی های بعمل آمده ، و با توجه به اشتیاق مردم غنا و نیاز مبرم آنها به دانش پزشکی ،پیش بینی می شود کسب درآمد مناسبی دانشگاه داشته باشد و به دلیل ارزان تر بودن هزینه تمام شده از سوی ایران نسبت به کشورهای دیگر ، تعرفه تعریف شده قابل رقابت با شاخه دانشگاههای دیگر در غنا می باشد . لذا امید است در فاصله کوتاهی پس از راه اندازی، پروژه به خودکفایی و سودآوری مناسب مالی برسد .

10- فواید غیرمالی پروژه نیز فراوان است که نیاز به فرصت بیشتری برای بیان دارد .

سیاست کسب درآمد برای دانشگاه از محل تولید دانش ، یکی از سیاست های درستی می باشد که کاملا به دوره گذار به دانشگاه نسل چهار کمک شایانی می نماید . دانشگاههای دنیا از چندین سال قبل به این سمت حرکت کرده اند و با اتخاذ روشهای درست با حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش و خدمات خود به دانشجویان باعث جذب آنها شده و درآمد قابل توجه ای از این راه بدست می آوردند . علاوه بر آن برای دسترسی بهتر متقاضیان و مشتریان به خدمات آموزش، نسبت به تاسیس شاخه درکشورهای میزبان ، این سیاست را بیشتر دنبال می کنند . کشور عزیزمان ایران علی رغم داشتن منابع انسانی و علمی فراوان ، از آنجائیکه چنین سیاستی را دنبال نمی کرده است ، متاسفانه هیچگاه در رابطه باکسب درآمد از راه دانش، برنامه ای نداشته است . در سالهای اخیر با توجه به شرایط و درک جدیدی از دانشگاه  و درک جدیدی از تبادل دانش و کسب درآمد از دانش ، این سیاست در بین سیاست های دیگر جا گرفته است . لذا دانشگاه ایران نیز مطابق با برنامه بازاریابی علمی که تدوین نموده است نسبت به شناسایی بازارهایی که امکان موفقیت در آنجا بیشتر و با ریسک و خطر کمتری برخوردار باشد ، تصمیم دارد اقدامات عملی را برای صادرات دانش با هدف کسب درآمد داشته باشد .  

 

خلاصه آنکه

1-بین المللی شدن دانشگاه دو سویه دارد:

الف - ورود دانش های جدید از کشور های توسعه یافته به کشور.

ب- صدور توانایی ها و دانش داخلی به کشور های ضعیف تر.

2- صادرات دانش منبع در آمدی خوب و بی درد سر و بدون مانع برای ایران است .

3- ارتباط دانش با جهان (دیپلماسی سلامت) بهترین شیوه ارتباط گری بین الملل است.

4- افریقا به مشابه بازار دانش و خدمات ایران است که مدتهاست در دست دول رقیب دیگر است.

5- افریقا قاره ثروتمندی است که توزیع ثروت نابرابر است، در افریقا هم مردم با قدرت پرداخت بالا کم نیستند.

6- غنا در غرب ، کنیا در شرق و آفریقای جنوبی در جنوب سه مرکز مهم دروازه های ورود به افریقا هستند.در میان15 کشور در غرب آفریقا ، غنا مقصد اصلی تحصیلی عالی آنها می‌باشد.

7- بودجه بندی پروژه غنا با بهره گیری از فضا و انرژی رایگان صورت پذیرفته است و تا 3 سال درآمد حاصله متعلق به دانشگاه ایران میباشد،لذا توجیه اقتصادی کامل وجود دارد.

8- در مطالعه بازار،نیاز و تقاضا در مردم غنا فراوان است،لذا دانشگاه های فراونی در آنجا شاخه زده اند. امید است دانشگاه ایران نیز با توجه به ارزانی هزینه های تمام شده ،بتواند با نرخ های آنها رقابت نماید.

 

 

Template settings